Uprawnienia w KSeF - jak je nadać
Już w przyszłym roku Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy dla wszystkich podatników. Warto zatem wiedzieć kto dokładnie może korzystać z KSeF oraz jakie są zasady nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z rządowej platformy.
Kto może korzystać z KSeF
Na początek wymieńmy wszystkie podmioty uprawnione do korzystania z systemu:
- podatnik;
- podmiot wskazany przez przedsiębiorcę;
- organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi;
- osoby fizyczne, które zostały wskazane przez komorników i organy egzekucyjne;
- osoby fizyczne, które zostały wskazane w zawiadomieniu ZAW-FA o nadaniu uprawnień do korzystania z KSeF przez przedsiębiorcę lub organy egzekucyjne i komorników.
- inne podmioty wskazane przez osoby fizyczne, które korzystają z KSeF, o ile prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych owym osobom.
Uprawnienia do korzystania z KSeF
Przed rozpoczęciem pracy z KSeF podatnik musi przejść przez proces uwierzytelnienia i autoryzacji w systemie. Dopiero wówczas może przeglądać, wystawiać i otrzymywać e-Faktury. Może też nadać uprawnienia do korzystania z platformy innej osobie fizycznej lub wybranemu podmiotowi, np. biuru rachunkowemu. Uprawnienia te dzielą się na trzy rodzaje:
- nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF;
- wystawianie lub dostęp do e-Faktur;
- wystawiania faktur ujętych w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT będących fakturami ustrukturyzowanymi.
Jak nadawać uprawnienia w KSeF
Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF może odbyć się na dwa sposoby:
- elektronicznie - podatnik lub inny uprawniony podmiot używa oprogramowania interfejsowego do wskazania wymaganego zakresu danych w celu nadania, zmiany lub odebrania uprawnień.
- w formie papierowej - konieczne jest złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF.
Należy zaznaczyć, że możliwość nadawania lub odbierania uprawnień w formie papierowej zarezerwowana jest dla podatników i podmiotów niebędących osobami fizycznymi i które nie posiadają możliwości uwierzytelnienia za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.
Nadawanie uprawnień do KSeF - jakie dane są potrzebne
Aby móc zarządzać uprawnieniami do korzystania z KSeF konieczne jest podanie następujących informacji:
- numer NIP podatnika;
- dane podmiotu lub osoby fizycznej, której nadawane są lub odbierane uprawnienia:
- numer NIP w przypadku podmiotu, a w przypadku osoby fizycznej - NIP lub PESEL;
- nazwa podmiotu lub imię i nazwisko osoby fizycznej;
- numer i seria dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby ;fizycznej oraz kraj jego wydania - tylko jeżeli osoba nie posiada numerów NIP i PESEL;
- dane unikalne, które identyfikują kwalifikowany podpis elektroniczny uprawnionej osoby fizycznej jeżeli podpis nie zawiera numerów NIP i PESEL;
- rodzaj uprawnienia;
- informacja, czy podmiot lub osoba fizyczna jest przedstawicielem podatkowym.
05.11.2024
Ministerstwo Finansów opublikowało nowy projekt ustawy obejmujący m.in. etapowe wdrożenie KSeF i odroczenie niektórych rozwiązań.
26.04.2024
Data obowiązkowego KSeF została ustalona na 1 kwietnia 2026 dla wszystkich przedsiębiorców.
01.03.2024
Zakończenie konsultacji Krajowego Systemu e-Faktur.
16.02.2024
Rozpoczęcie konsultacji dotyczących rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur