KSeF a PEF - czym się różnią?
Krajowy System e-Faktur z pozoru działa podobnie jak Platforma Elektronicznego Fakturowania. W rzeczywistości oba systemy funkcjonują oddzielnie i na innych zasadach. W tym tekście opisujemy wszystkie różnice między KSeF a PEF.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) - charakterystyka
Krajowy System e-Faktur to ogólnopolski system służący do wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych o ujednoliconym standardzie w formacie XML. Obecnie fakturowanie w KSeF jest dobrowolne, zaś od 1 lipca 2024 r. stanie się obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że wystawianie faktur poza KSeF nie będzie możliwe (z pewnymi ściśle określonymi wyjątkami).
Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) - charakterystyka
Platforma Elektronicznego Fakturowania (w skrócie PEF) służy do przekazywania dokumentów ustrukturyzowanych (m.in. faktur, potwierdzeń odbioru, not księgowych) między wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami, które złożyły te zamówienia. Trzeba jednak zaznaczyć, że owe "dokumenty ustrukturyzowane" nie mają nic wspólnego z fakturami ustrukturyzowanymi wprowadzonymi w Krajowym Systemie e-Faktur. Usługa ta jest świadczona przez Infinite IT Solutions i Konsorcjum PEFexpert, a wybór konkretnego brokera jest dobrowolny.
Za powstaniem PEF stała idea ujednolicenia formatu faktur wystawianych przez podmioty wykonujące świadczenia na rzecz sektora publicznego w różnych krajach Unii Europejskiej. Polski rząd przygotował platformę PEF aby wcielić ten pomysł w życie.
Różnice między KSeF a PEF
Podstawową różnicą pomiędzy systemami jest to, dla kogo one są przeznaczone.
- PEF został stworzony z myślą o instytucjach składających zamówienia publiczne oraz wykonawców zamówień publicznych.
- KSeF przeznaczony jest dla przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT, przedsiębiorców zwolnionych z podatku VAT, a także polskich podatników zidentyfikowanych do szczególnej procedury unijnej OSS.
Reasumując, KSeF i PEF to dwa odrębne i niezależne systemy, czego potwierdzenie znajdziemy w m.in. w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej KSeF. W praktyce oznacza to, że faktury wystawione w PEF nie są widoczne w Krajowym Systemie e-Faktur i na odwrót. Niewykluczone jednak, że w przyszłości pojawi się możliwość przekazywania pewnych danych między systemami lub jakaś forma ich integracji.
05.11.2024
Ministerstwo Finansów opublikowało nowy projekt ustawy obejmujący m.in. etapowe wdrożenie KSeF i odroczenie niektórych rozwiązań.
26.04.2024
Data obowiązkowego KSeF została ustalona na 1 kwietnia 2026 dla wszystkich przedsiębiorców.
01.03.2024
Zakończenie konsultacji Krajowego Systemu e-Faktur.
16.02.2024
Rozpoczęcie konsultacji dotyczących rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur