System KSeF – o co zapytać dostawcę oprogramowania?
Obowiązkowe e-Fakturowanie przez system KSeF wiąże się nie tylko z korzyściami, ale też z koniecznością dostosowania biznesu pod nowy standard. Jakie pytania warto zadać dostawcy swojego oprogramowania firmowego?
Aplikacja KSeF – premiera coraz bliżej
Krajowy System e-Faktur (KSeF) wystartuje 1 lipca 2024. Data ta nie powinna już ulec zmianie, a to oznacza niewiele czasu na przygotowania. Przedsiębiorcy muszą przede wszystkim dostosować swoje oprogramowanie biznesowe pod współpracę z rządową platformą. Jeżeli od lat korzystasz z jednego produktu to najpewniej wiesz mniej więcej, czego się spodziewać. Informacji jednak nigdy za wiele, zwłaszcza w tak kluczowym dla Twojego biznesu obszarze. Dzięki nim będziesz w stanie podjąć kluczową decyzję - pozostać przy obecnym produkcie czy może poszukać nowego.
W rozwiązaniu tego dylematu pomoże Ci lista pytań do dostawcy oprogramowania. Powinna być ona jak najbardziej szczegółowa i poruszać każdy istotny dla Ciebie temat. Poniżej przedstawiamy propozycję najważniejszych zagadnień, o które warto wypytać dostawcę.
Krajowy System e-Faktur - najważniejsze pytania do dostawcy software’u
- Które z dostępnych programów/modułów będą zintegrowane z KSeF do lipca 2024?
- Czy oprogramowanie pozwoli na tworzenie kopii zapasowych i zapewni łatwy dostęp do nich?
- Jak często będą pojawiać się aktualizacje oprogramowania?
- Czy dostawca zapewni materiały szkoleniowe i pomocnicze dla Ciebie i Twoich pracowników?
- Czy i kiedy zostanie udostępnione środowisko testowe/wersja demonstracyjna, która pozwoli przetestować nowe funkcje programu?
- Jak wygląda kwestia pomocy posprzedażowej? W jakich godzinach będzie czynna?
- Czy system umożliwi tworzenie spersonalizowanych raportów?
- Czy dane z KSeF (m.in. e-Faktury) będą dostępne z każdego miejsca (czyli w chmurze)?
- Jak dokładnie będzie wyglądał proces przetwarzania e-Faktur (ich wystawianie, odbiór i wysyłka) poprzez oprogramowanie?
To oczywiście jedynie propozycje. Każdy biznes jest inny, a tym samym różne są potrzeby i oczekiwania. Potraktuj więc tę listę jako punkt wyjścia do opracowania własnych pytań. Pamiętaj też, że czasu do obowiązkowego KSeF jest coraz mniej. Upewnij się więc, że Twoja firma będzie gotowa na nowy standard. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z darmowego środowiska testowego dostępnego na stronie rządowej.
05.11.2024
Ministerstwo Finansów opublikowało nowy projekt ustawy obejmujący m.in. etapowe wdrożenie KSeF i odroczenie niektórych rozwiązań.
26.04.2024
Data obowiązkowego KSeF została ustalona na 1 kwietnia 2026 dla wszystkich przedsiębiorców.
01.03.2024
Zakończenie konsultacji Krajowego Systemu e-Faktur.
16.02.2024
Rozpoczęcie konsultacji dotyczących rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur