Co to jest faktura ustrukturyzowana
Faktura ustrukturyzowana (inaczej e-Faktura, zapisywana z dużą literą “F”) w ogólnym ujęciu to faktura elektroniczna, która posiada ustrukturyzowany format XML (zamiast standardowego formatu PDF). Oznacza on zapisywanie informacji według przyjętego standardu/kryterium określającego kategorie danych, które powinny znaleźć się na fakturze (np. dane sprzedawcy i nabywcy, przedmiot sprzedaży, kwota). W rozumieniu prawnym faktura ustrukturyzowana jest fakturą wystawianą za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur, która posiada przydzielony przez system, indywidualny numer identyfikacyjny. Choć możliwość wysyłania i przyjmowania faktur drogą elektroniczną istnieje w Polsce od 2005 roku, dopiero od przyszłego roku proces ten zostanie ujednolicony zarówno pod kątem metodyki, jak i przepisów prawnych.
Faktura ustrukturyzowana – od kiedy będzie obowiązkowa
Faktury ustrukturyzowane (wraz z Krajowym Systemem e-Faktur) docelowo mają stać się obligatoryjne dla wszystkich podatników. Ma to nastąpić 1 kwietnia 2026.
Faktura ustrukturyzowana wzór - co powinna zawierać
Faktura ustrukturyzowana (e-Faktura) to jedna z form, w jakiej może występować faktura. Powinna ona zawierać te same elementy, określone w ustawie o VAT, jakie zawiera faktura papierowa (lub faktura elektroniczna inna niż e-Faktura). Wzór e-Faktury (tzw. struktura logiczna) został określony i udostępniony przez Ministerstwo Finansów. Poza elementami obowiązkowymi, e-Faktura może zawierać inne dane dotyczące zawieranej transakcji (dane nieobligatoryjne).
e-Faktura - jak płacić
Faktura ustrukturyzowana (e-Faktura) to jedna z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji. W odniesieniu do e-Faktur mają zastosowanie te same formy płatności itp., jak w przypadku faktur papierowych (lub faktur elektronicznych inna niż e-Faktury) - nie ma w tym temacie osobnych uregulowań prawnych.
Przechowywanie e-Faktur
Faktury ustrukturyzowane (e-Faktury) będą przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostaną wystawione. Po upływie tego okresu, podatnik będzie przechowywał e-Faktury poza KSeF do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
e-Faktura – projekt ustawy
Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu KSeF została ujęta w projekcie nowelizacji ustawy o VAT, który został ogłoszony 5 lutego 2021 r. Nowelizacja była konieczna ze względu na to, że w polskim prawie nie ma odrębnych przepisów odnoszących się konkretnie do tematyki e-Faktur. Więcej na temat przepisów prawnych związanych z e-Fakturą i KSeF piszemy tutaj
e-Faktura - historia pomysłu
Faktury ustrukturyzowane (e-Faktury), a w zasadzie Krajowy System-e-Faktur (KSeF) to efekt ewolucji elektronizacji rozliczeń z tytułu VAT. Pierwszym etapem było utworzenie systemu e-Deklaracje. Kolejnym rozwiązaniem był JPK_VAT (tylko ewidencja), który po kilku latach przekształcił się w JPK_VAT z deklaracją (zarówno ewidencja, jak i deklaracja). W międzyczasie dokonano także zmian w obszarze dokumentowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących - stworzono kasy online oraz utworzono Centralne Repozytorium Kas (CRK). e-Faktury to także kolejne - po JPK, mechanizmie podzielonej płatności (MPP) (tzw. spli payment) oraz kasach online - rozwiązanie, którego zadaniem jest zwalczanie wyłudzeń w obszarze VAT.
Dokładne kalendarium dat związanych z historią KSeF i e-Fakturą znajduje się tutaj.
Faktury papierowe – czy znikną z obiegu
Początkowo faktury ustrukturyzowane będą jedną z opcji do wyboru obok zwykłych e-faktur i faktur papierowych. W 2022 roku sprzedawcy usług lub towarów mogą zatem wystawiać dokumenty w formie:
- faktury papierowej, która występuje w dotychczasowym obiegu gospodarczym;
- faktury elektronicznej w formacie PDF, XML, z podpisem elektronicznym;
- faktury elektronicznej ustrukturyzowanej wystawianej z użyciem Krajowego Systemu e-Faktur.
Docelowo dokumenty papierowe mają być stopniowo wypierane przez cyfrowy, rządowy standard aż do 2023 roku, kiedy to Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy. Wówczas faktury papierowe znikną z obiegu na stałe.
Wystawianie faktury ustrukturyzowanej
Proces wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych odbędzie się poprzez oprogramowanie kadrowo-płacowe przedsiębiorców połączone z Krajowym Systemem e-Faktur. Po zakończeniu transakcji podatnik połączy się z systemem, by zarejestrować fakturę i nadać jej numer identyfikacyjny – proces ten będzie zautomatyzowany.
Szybszy zwrot VAT – warunki
Główną korzyścią wynikającą z wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur jest wcześniejszy zwrot VAT o 1/3 – z 60 do 40 dni. Aby jednak otrzymać zwrot wcześniej konieczne jest spełnienie kilku warunków:
- Podatek musi być naliczony do kwoty 3000 zł. Dokładniej mówiąc, kwota naliczonego podatku i nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji podatkowej nie może przekroczyć 3000 zł.
- Podatnik musi korzystać wyłącznie z e-Faktur (ustrukturyzowanych) przy czynnościach uwzględnianych za danych okres rozliczeniowy, dla których wystąpiła konieczność wystawienia faktury.
- Podatnik musi znajdować się na białej liście VAT. Oznacza to, że przez 12 miesięcy poprzedzających okres, za który występuje o zwrot musi:
- być zarejestrowany jako czynni podatnik VAT
- składać miesięczne lub kwartalne deklaracje za każdy okres rozliczeniowy ujęte w art. 99 ust. 1-3.
- posiadać rachunek rozliczeniowy lub imienny w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. Tak zwany rachunek na białej liście musi być zawarty w wykazie ujętym w art. 96b ust 1.
Akceptacja i zgoda na e-Fakturę
W 2022 roku to nabywca decyduje o stosowaniu i otrzymywaniu e-Faktury. Oznacza to, że sprzedawca nie może narzucić klientowi formy fakturowania ani stosować jej automatycznie. Ważne jest, aby zgoda byłą udzielona tak, aby sprzedawca mógł udowodnić jej przekazanie – najlepiej pisemnie. Zgoda na otrzymanie faktury ustrukturyzowanej będzie odrębnym porozumieniem od dotychczasowej zgody na wystawianie faktur elektronicznych. Nowa zgoda będzie miała charakter jednorazowy dla całości faktur związanych z daną transakcją.
Autentyczność i integralność e-Faktury
Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur ustrukturyzowanych (e-Faktur) otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) (prawny wymóg w odniesieniu do faktur elektronicznych) zapewnia sam fakt wykorzystania KSeF.
e-Faktura a split payment
W przypadku faktur ustrukturyzowanych (e-Faktur), w odniesieniu do mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment), stosowane są zasady ogólne, dotyczące wszystkich form faktur.
W szczególności e-Faktury, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 tys. zł, obejmujące dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT powinny być odpowiednio oznaczone (oznaczenie jest jednym z elementów wzoru e-Faktury).